Maikie.reismee.nl

Maike met mams @ Indonesie!

Lieve allemaal, Indonesië! Een prachtig en veelzijdig land; chaotische steden, uitgestrekte groene rijstvelden, cultuur, een mix van religies en een bijzondere bevolking. Geen land om als backpacker alleen te bereizen maar gelukkig kwam mijn allerliefste moeder eind april aan in de hoofdstad Jakarta! Samen hebben we een heerlijke tijd gehad in dit land waar nog erg veel Nederlandse invloeden uit de koloniale tijd zichtbaar zijn. In Jakarta had mam al snel door dat als je aan de overkant van een straat wou komen je gewoon je had op moest steken en gaan, vooral niet aarzelen want dat overleef je niet. Jakarta is geen mooie stad maar je kunt er toch aardig de toerist uithangen. We hebben de oude zeilhaven van Batavia bezocht, een rondleiding gehad in de grootste moskee van ZO Azie en rondgewandeld over het vrijheidsplein.  Blij waren we om aan de drukte te kunnen ontsnappen en onze eerste prachtige trein rit te maken. Uren lang keken we onze ogen uit over de prachtig groene uitgestrekte rijstvelden, bergen en plantages. Alles wat je je voorstelt bij Indonesie en meer, zie je voorbij komen. De trein bracht ons naar Bandung, een stad die niet onder doet aan Jakarta als het gaat om drukte en chaos. Reizen met mam betekent ook een beetje cultuur snuiven dus we hebben gezellig gedanst, gezongen en muziek gemaakt op traditionele Javaanse instrumenten met de kinderen van Bandung. Van Bandung zijn we doorgereisd naar Yogyakarta. Het hoogtepunt in Yogyakarta was een bezoek aan de Borobodur tempel, het grootste Boeddhistische heiligdom van de wereld. En dit op de dag van het Waisak festival, dit is een van de mooiste Boeddhistische vieringen ter wereld. Tijdens dit festival wordt de geboorte, verlichting en de dood van Boeddha gevierd bij de Borobodur tempel op centraal Java. Vanwege de verwachte drukte moesten we al om 6 uur in de ochtend vertrekken maar dit was ook wel zo lekker aangezien de temperaturen hier in de dag erg hoog oplopen. Het festival duurt de hele dag, duizenden monniken lopen van de Mendut tempel naar de Borobudur waar laat in de avond bij volle maan het verlichtingsfeest wordt gevierd. We hebben de Mendut tempel bezocht waar we de monniken zagen bidden en samenkomen maar helaas hebben we het feest in de avond moeten missen, het was te warm en druk en dit gaf ons tijd om ook de Prambanan tempel te bezoeken, het grootste Hindoe-Javaanse tempelcomplex in Indonesië. Ik heb nu toch al een aantal tempels gezien tijdens mijn reis maar was erg onder de indruk van de Borobudur. Het is schitterend, zeer goed onderhouden en het ligt in een prachtige omgeving. In de lonely planet wordt je al gewaarschuwd dat je met schoolbussen vol jongeren op de foto moet en dit was ook het geval, we kregen een kleine indruk van hoe het moet voelen om een beroemdheid te zijn. We zijn zeker met 40 kinderen op de foto geweest en ze bleven maar roepen: miss, miss, picture please! Voor hun is het super stoer om met een westerling op de foto te gaan en voor ons was het ook een erg grappige ervaring.  Na een paar dagen zijn we verder gegaan met de nachttrein naar Malang. In Malang konden we eindelijk de drukte van de stad ontsnappen en verbleven we in een mooi guesthouse tussen de rijstvelden waar elke middag om 4 uur thee met pisang goreng (gebakken banaan) geserveerd werd, genieten! Vanuit Malang met zijn vele koloniale Nederlandse gebouwen hebben een tour geboekt naar de indrukwekkende Mount Bromo. Opnieuw werden we midden in de nacht opgehaald, nu door een prive chaffeur en gids. Na een paar uur moesten we overstappen in een jeep die ons een berg opreed vanwaar we de zonsopkomst over Mount Bromo konden zien. Het was een beetje bewolkt maar erg mooi. Na een klein ontbijt reden we door naar Mount Bromo zelf en toen was het toch echt tijd om deze nog zeer actieve vulkaan te beklimmen! En dat terwijl het nog maar 6 uur in de ochtend was! De optie was lopend of te paard naar boven maar mam (die toch al bijna 60 is!) wou graag lopen, dus de keuze was gemaakt en binnen no time waren we boven, super stoer! Een blik in de kokende krater was genoeg voor mam om direct weer naar beneden te willen maar niet voor we snel een fotootje gemaakt hebben. Erg indrukwekkend! Na een luxe overnachting in het mooie Kalibaru en nog een bezoek aan koffie, cacao en rubberplantages werden we gedropt bij de ferry die ons naar Bali zou brengen. Tijd voor vakantie!!  Bali is Hindoeïstisch met veel gebruiken en tradities, een groot verschil met Java waar je 5 keer per dag van alle kanten het oproep tot gebed hoorde uit de luidsprekers van de moskeeën. Vele dagen hebben we heerlijk lui doorgebracht op de prachtige stranden maar we zijn ook actief geweest en hebben een fietstocht gemaakt tussen de rijstvelden, we hebben cultuur gesnoven in het gezellige plaatsje Ubud en genoten van massages en natuurlijk elkaar! Ondertussen is Brian, mijn Amerikaanse lover met wie ik in Laos en Cambodja samen gereisd hebt ook aangekomen in Bali om samen met mij de aankomende maanden verder te reizen. Met zijn drieën zijn we de dag na zijn aankomst met de boot naar het Gili Trawangan eiland gegaan waar we zes dagen in absolute luxe genieten van dit tropische eiland. In 3 uur kan je het eiland rondlopen, de stranden zijn witter dan wit en de zee is helder blauw met koraal riffen die het water voorzien van prachtige kleurpatronen.  Er is geen verkeer op het eiland, enkel paard met wagen om je te helpen met je bagage en de rest van het eiland kun je lopend of met de fiets bezichtigen. Wat een rust! Een perfecte afsluiting van de geweldige reis die mam en ik samen gemaakt hebben. De tijd is weer voorbij gevlogen maar we hebben genoten! Het was heerlijk om dit samen te delen, we hebben gelachen en veel goede gesprekken gehad, een tijd om nooit meer te vergeten! Mam gaat bijna weer naar huis, naar de rest van de familie die we wel heel hard gemist hebben de afgelopen weken! Brian en ik vliegen volgende week door naar Maleisië, nog drie maanden te gaan, drie maanden waar ik erg naar uitkijk omdat ik nog lang niet klaar ben aan deze kant van de wereld!  Ik hoop dat alles goed gaat met jullie en dat het mooie weer van de afgelopen weken snel weer bij jullie terug komt! Ik hou van jullie! Dikke kus uit het mooie Indonesië! xxx

Danielle & Arjan

Hee schatjes! Wat een mooi verslag van Indonesie! Wat hebben jullie een heerlijke tijd gehad. Super mooie foto's en inderdaad precies het paradijs wat je van Indonesie verwacht. Nu genieten van jullie laatste nachtje op Gili voor je verder met Brian naar Maleisie gaat. Lekker al die avonturen! Maak er een feestje van!! Knuffels en veel liefs uit China

Rita en Henk

Hoi Janneke en Maike. Fijn dat jullie het fijn hebben gehad en nog even hebben samen. Janneke voor straks goede thuisreis.

Anouk

Chick! Heeeerlijk verhaal weer! Ik geniet ervan! Leuk he zo samen met je mama! Vond ik ook heel bijzonder! Geniet van Maleisie! Kuala Lumpur is een leuke stad maar ga vooral ook aapies kijken op Pangkor of naar de Perhentian en nog meer heerlijke eilanden! Geniet geniet geniet! Mis je! X

Mieke

wat weer een prachtige ervaring erbij! Mooi hoor en heerlijk om te lezen.
liefs Mieke

Sarah

Oh zo mooi! Dat de laatste dag(en) met je mams nog fijn mogen zijn en een fijne reis verder met Brian! Lots of love!

Arry

Wat een mooi reisverslag weer, jullie hebben duidelijk genoten! Wat ga je in Maleisie doen? Als je de kans hebt naar Borneo te gaan, zeker doen! Is spectaculair mooi! Nog veel plezier!

Marijtje

Hoi Maike,

wat heerlijk dat je dit samen met je moeder hebt kunnen delen!! Leuk om jullie belevenissen zo te kunnen lezen.
Heel veel plezier nog!
X

Hilda

Hoi Maike,

wauw, wat een fantastische reis maak je. Geweldig om een stukje daarvan met je moeder te kunnen ervaren, en wat fijn voor de hardwerkend thuisblijvers dat we zo iets meekrijgen van jullie ervaringen.
Geniet volop van de komende maanden.
liefs

Renske

Dag Maike,
Ik heb al wel eens een deel van je reisverhalen gelezen,maar nu je moeder echt in beeld is gekomen zal ik ook eens reageren. Prachtig wat jullie samen hebben meegemaakt en doorleefd als dochter en moeder. Compliment aan jou dat je zo zelfstandig een deel van je leven ver weg uit eigen land onderneemt. Fijn dat die uitdaging uit komt en ik wens je veel geluk verder.

Groetjes,ook namens Jan, Renske

Hoy Maike.
Ik heb je reisverslagen vaak gelezen,maar nooit gereageerd,nu wel om je te zeggen dat ik je erg bewonder om je ondernemingsgeest.Ik vind het leuk je een beetje te volgen.(Oma)Nel

Hoy Maike
leuk om je verslagen te lezen,bewonder je moed.

Klaske

Hoi Maike .
Je moeder gesproken . Wat een ervaring om samen dit te mogen beleven. heerlijk.
Mooi reisverslag.
Nog een paar weken/maanden genieten dan zien we je weer op de bruiloft.
Heel veel geluk samen .
Klaske