Maikie.reismee.nl

Maike @ Laos & Cambodja

Lieve allemaal, We zijn alweer een maand verder dus tijd voor een update! Mijn eerste stop in Laos was Luang Prabang wat bekend staat als de meest romantische plek in Zuid Oost Azie. Een prachtig plaatsje, wat net zo goed in het zuiden van Frankrijk kan liggen. Met een toffe groep mensen die ik ontmoet had op de boot heb ik een paar fantastische dagen gehad. We hebben de mooiste watervallen ooit bezocht, heerlijk gegeten en gefeest en ik ben zelfs om 6 uur in de ochtend uit bed gekropen om de monniken hun dagelijkse ochtendwandeling te zien doen. Gelovigen Laotianen schenken dan op hun knieën en met gebogen hoofd rijst en fruit aan de monniken. De monniken geven vervolgens wat ze niet kunnen gebruiken aan de bedelende vrouwen en kinderen die langs de weg zitten. Een mooi ritueel wat zich elke dag herhaald. Een indrukwekkende en ruige auto rit door de bergen, waar de armoede van Laos erg goed zichtbaar is, bracht me vervolgens naar mijn volgende stop, Vang Vieng. En dat is de meest bizarre plek die ik ooit gezien heb. Een prachtige omgeving tussen bergen en rotwanden maar zichtbaar arm wordt hier overheerst door honderden dronken jonge toeristen. Vang Vieng is de party place in ZO Azie en staat bekend om het tuben, hierbij ga je in een rubberen band kilometers lang de stroming van de rivier af. Tientallen barretjes aan de oevers gooien touwen uit om je binnen te halen en daar is het echt feest! Je moet er vroeg bij zijn want om 3 uur 's middags is iedereen dronken. Enkel dit jaar zijn er al drie buitenlanders overleden, of verdronken of door teveel alcohol/drugs en dan hebben we het nog maar over het eerste kwartaal. Maar ik moet zeggen, als je je verstand er een beetje bij houdt is het een te gekke plek om eens goed los te gaan. En dat heb ik dan ook gedaan, wat een feest! Met een goede kater ben ik doorgereisd naar Vientianne, de hoofdstad van Loas wat er uitziet als een groot dorp, niet veel te beleven maar ik was in goed gezelschap. In de bus heb ik Brian ontmoet, een leuke Amerikaan, met wie ik de afgelopen weken samen gereisd heb. Samen zijn we naar het zuiden van Laos gereisd en nog naar Thakek, Pakse en de Four Thousand Islands geweest. Thakek is een klein plaatsje waar nauwelijks toeristen komen en we verwelkomt werden als beroemdheden. Kinderen moesten met ons op de foto en mensen in bussen begonnen te zwaaien als ze ons zagen, erg grappig.  Vanaf de Four Thousand Islands (we hebben het bij 1 eiland gehouden :) zijn we de grens overgegaan naar Cambodja. I love Cambodja! We hebben hier enkel Kratie, Phnom Penh en Siem Reap bezocht maar de openheid en glimlach van de mensen met hun indrukwekkende geschiedenis zorgt er voor dat je je binnen no time thuis voelt. In Phnom Penh hebben we de Killing Fields en het S21 museum bezocht. In Cambodja is tijdens de rode Khmer periode (1975-1979) 1/4e van de bevolking vermoord door het regime van Pol Pot. Een zeer trieste geschiedenis en nog zo vers. Terwijl wij over de Killing Fields liepen en een goed beeld kregen van de gruwelijkheden die zich daar hebben afgespeeld speelde er een groep kinderen naast de omheining en toen ik hen vroeg of ze wisten wat dit voor plaats was, was het antwoord no.. Dit stukje geschiedenis wordt de kinderen niet geleerd op school, misschien is het nog te vers en misschien is dit de reden waarom iedereen glimlacht maar bijzonder is het wel. Cambodja is arm, al zichtbaar meer ontwikkeld dan Laos maar de contrasten zijn zeer groot. Luxe toeristen resorts naast kleine houten huisjes, soms enkel met een dak. Overal waar je gaat wordt je achtervolgt door kinderen die je iets willen verkopen. Ze gaan maar 4 uur per dag naar school zodat ze de rest van de dag hun ouders kunnen helpen geld te verdienen. Onze gids in Angkor Wat was Cambodjaanse, een lieve vrouw die nog studeerde, daarnaast een goede baan had en meerdere talen sprak. Zij heeft ons veel verteld over de cultuur en ook zij werkte als kind na schooltijd bij haar ouders op het land om zo geld/voedsel voor de familie te verdienen. En ik maar klagen over de afwas die ik veel te vaak moest doen thuis als kind, het plaats de dingen in perspectief. In Siem Reap hebben we drie dagen doorgebracht bij het 8ste wereldwonder, de tempels van Angkor Wat. Koningen hebben hier tijdens hun heerschappij nieuwe tempels voor verschillende goden gebouwd (het zijn er tientallen) en ook al zijn het nu ruïnes het is een prachtige plaats om rond te wandelen. Onze tuk tuk chauffeur die ons alle dagen rond reed nodigde ons op de laatste dag uit om bij hem thuis te komen want hij wou graag zijn krokodillen laten zien. Aangekomen bij zijn huis kregen we een uitgebreide rondleiding, verse mango's uit de boom in de tuin van zijn moeder, alle trouwfoto's te zien en mochten we toekijken hoe twee monniken een tatoeage kregen van zijn broer. Daarna klommen we een houten laddertje op en schrok ik me helemaal wild, 15 krokodillen in een mini binnenplaats midden in het dorp. Ik dacht dat hij ons wilde voeren aan die krokodillen maar uiteindelijk stonden we weer veilig op grond en hoewel ik nog steeds niet snap waar die beesten vandaag kwamen of wat ze er doen, ze zijn de trots van de familie. Na indrukwekkend Cambodja zijn we terug de grens naar Thailand over gestoken waar het Thaise nieuw jaar uitbundig gevierd werd door iedereen nat te spuiten. We hebben twee nachten gratis in het super deluxe hotel Muse geslapen. De moeder van Brian had een voucher gewonnen en daar hebben wij heerlijk gebruik van gemaakt, die Aziaten weten wel wat luxe is! Na een heerlijke tijd samen moest Brian weer terug naar de US en ben ik doorgereisd naar het zuiden van Thailand. Ben ondertussen aangekomen op Koh Lanta, een paradijselijk eilandje waar ik een paar dagen ga genieten van mijn bamboohutje aan de zee. Vrijdag vlieg ik van Phuket naar Jakarta, Indonesië waar mijn ik eindelijk mijn moeder weer ga zien en we samen door Java gaan reizen. Op naar nog meer nieuwe avonturen!  Ik hoop dat alles goed gaat bij jullie en dat jullie minder regen hebben dan ik nu het regenseizoen eraan komt! Ik hou van jullie! Dikke kus uit Thailand xxx

Reacties

Reacties

Chris

Kan je het allemaal nog volgen, Maike wat zie je en beleef je veel in die paar maanden. Ik ben wel een beetje jaloers op je. Groetjes en veel lol met je Moeder straks.

janneke en martin

Geweldig Maike, wat een indrukken en wat zie en beleef je veel!Hoe en waar sla je dat allemaal op?
Kan bijna niet wachten om bij te praten! Rust lekker uit op je eilandje! Dikke knuffel!!

Dominique

Hey Maike, zalig om telkens weer je nieuwe verhalen te lezen! Volgens mij is dit de beste beslissing die je ooit hebt genomen...om jaloers van te zijn. maar, t is je van harte gegund! geniet, geniet, geniet! xxx

Sarah

Lieve Maike,
Weer zo'n mooi verhaal! Ik kan aannemen dat vele mensen jaloers zijn op je fantastische wereldreis!
Nu weer uitkijken naar je volgende verhaal, dat je zal delen met je moeder! Geniet nog van je tijd alleen en daarna veel plezier met je mams! X x

Daan

Amai Amai Amai, jou verhaal is niet alleen tof om te lezen maar ook nog eens leerzaam! Super man echt tof. succes nog even in Thailand en dan een nieuw avontuur met je mama in Indonesie!! Have fun. X

Rita en Henk

Hoi topper, het gaat je goed zo te zien. Nog een paar dagen dan weer onder moeders hoede, geniet met elkaar.

Karin

Superverhaal weer!!! Rust lekker uit in je hutje en nog eventjes voordat je moeder komt en het volgende avontuur induikelt :) Have fun babe!!!
Luf joe xxx

Danielle

Hee Schat! Wat heb je mooie dingen gezien en beleeft! Super!! Het verhaal is nooit te lang en de foto's kunnen er niet genoeg zijn, heerlijk om te lezen en te zien hoe je het hebt, wat een mooie wereld! Janneke, geniet van je reis en dit avontuur met je dochter en Maike, zorg goed voor je mamams! Wat zal het heerlijk zijn om elkaar weer te zien in Indonesië!! Ik denk aan jullie en ben benieuwd naar het volgende avontuur!! Liefs!

bonne en ineke

leuk Maike om alles te lezen wat je meemaakt. Lekker met je moeder nu. Geniet ervan. We zullen jullie missen op de camping aanstaand weekend

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!